Skip to main content

Materielstyring kræver en stærk ledelse

Materielstyring hjalp Juul & Nielsen med at nedsætte deres værktøjsindkøb og stoppe svind. Det kræver dog, at ledelsen holder fast, når der skal implementeres en ny kultur, fortæller direktør Claus Juul Hansen.

En samlet værktøjsmasse styret fra central hånd, hvor de enkelte projektledere ”lejer” grej på deres byggesager, har betydet en kæmpe adfærdsændring hos Juul & Nielsen. For hvor projektledere før i tiden stædigt holdt fast i eget grej, kæmper de nu for at aflevere det tilbage, så det ikke belaster projektets økonomi. Det er den simple opskrift på, hvordan Juul & Nielsen har sparet op imod 30% på deres fælles maskin- og værktøjsindkøb.

”Hvis en byggeleder havde været her længe, var der ofte opbygget et lager af maskiner, som ingen andre fik lov at låne af. Mængden af materiel har været langt over, hvad vi havde behov for. Nu er der styr på, hvad vi har og vi kan se, hvem der har det. Det er en kæmpe fordel,” fortæller Claus Juul Hansen, direktør i Juul & Nielsen.

Materielstyring er blevet en god forretning for projektlederen og medarbejderen
Juul & Nielsen fandt en simpel metode til at gøre op med silo-kulturen: Intern udlejning gennem it-systemet NetHire. Hvor der før ingen fordel var i at dele værktøj med andre, koster det nu projektlederen penge at have værktøjet liggende ude på pladsen. Derfor har han en personlig interesse i at få det afleveret tilbage.

”Hver måned får projektlederne en opgørelse over, hvilket materiel de har brugt, og hvad de stadig lejer. Det ryger på som udgifter på deres projekt. Det gør, at de får det afmeldt. For de vil ikke have, at den ekstra regning belaster deres sag,” siger Claus Juul Hansen.

Derudover betyder den interne udlejning, at der opspares penge til vedligehold og service:
”Den interne udlejning svarer mere eller mindre til de nyinvesteringer vi laver og omkostningerne i forbindelse med servicering – faktisk er der et lille overskud,” forklarer han.

Et andet stort problem for Juul & Nielsen var svind. Årligt forsvandt der et større 6-ciftet beløb i håndværktøj og maskiner – et beløb der i dag er under en femtedel. En stor del kommer netop fra den mere effektive materielstyring.

Materielstyring kræver ændringer i kulturen
Overgangen til en centraliseret styring af maskiner og værktøj var en bitter pille at sluge for en del af projektledelsen i Juul & Nielsen. For imens materielstyring kan være en rigtig god ide for bundlinjen, så ser det ikke sådan ud for den enkelte projektleder og på den enkelte sag. Her mister de nemlig kontrollen med det udstyr, man før havde fuld råderet over.

”Det er bestemt ikke noget du kører ind den ene dag og så er alle i gang dagen efter. Vi oplevede en hel del modstand til at starte med. Da vi kom ud for at registrere deres grej, var der faktisk nogle, der gemte det for os. For de følte, at vi kom for at tage deres grej fra dem,” siger Claus Juul Hansen.

Men efter en hård overgangsperiode, hvor ledelsen flere gange blev nød til at stå fast, lykkes det at komme ud på den anden side med et godt resultat, hvor både medarbejdere og bundlinjen kan være tilfredse.

Fuldt indblik i omkostningerne på den enkelte sag
”Jeg vil tro, at det tager et år, før alle har et inde under huden. Men i dag er vi på den anden side, hvor vi har udstyret alle vores formænd med iPads, så de kan styre deres byggesager og registrere alt direkte i vores system. Der går et par iPads til, men vi har meget bedre styr over forretningen. Vi har kun det grej, vi skal bruge,” forklarer Claus Juul Hansen.

At alt i dag bliver styret direkte på byggepladsen betyder også, at det ikke senere går i glemmebogen eller at grej forsvinder fra regnskabet. Derfor kan man hos Juul & Nielsen i dag med NetHire se, præcis hvilke udgifter der belaster den enkelte byggesag.

”Vi er fuldstændig bekendt med, hvad det koster os i grej på en byggesag. Så vores kalkulationer kan nu også indregne, hvad det koster i skruemaskiner og grej. Det gør os endnu skarpere,” fortæller Claus Juul Hansen.

Myndighederne er pjattede med NetHire
En anden fordel er, at der nu er helt styr på servicering og certificering af værktøj. For i NetHire, som oprindeligt var udviklet til udlejningsbranchen, bliver værktøj automatisk indkaldt til lovpligtig service. En fordel i en branche, hvor kravene til servicering og sikkerhed hele tiden stiger.

”Nogle steder aner man ikke, hvornår værktøjet sidst har været til service. Hos os er vi slet ikke i tvivl. Det betyder også, at arbejdstilsynet er helt pjattede med vores materielstyring. Men det stiller selvfølgelig også krav til os – for hvis vi ikke har styr på sagerne, så kan man se det med det samme,” siger Claus Juul Hansen.

Gå all-in på materielstyring
Selvom der har været udfordringer er Claus Juul Hansen ikke i tvivl. Materielstyring er kommet for at blive. Det kræver kun et kig på bundlinjen at forklare hvorfor. Han ville dog ønske, at de havde gjort det lidt anderledes.

”Vi skulle have rullet det ud i hele organisationen på en gang. For nu skal vi pludselig igennem hele møllen en gang til med de sidste afdelinger. Så det er mit råd til kollegaerne i branchen: Det er rub og stub – i et hug. Det er hårdt, men der er ingen tvivl om, at det er det værd, når man kommer ud på den anden side.”