Undgå ekstraregninger ved indbrud i varebilen: Fjern værktøjet

Danske varebiler har ofte overflod af ubrugt værktøj liggende, når de holder stille. Ved at få styr på virksomhedens værktøj og få leveret og afhentet lejemateriel minimerer I tabet, hvis indbrudstyven kommer forbi.

Hvor meget risikerer du at miste, hvis indbrudstyvene bryder ind i en af virksomhedens firmabiler? For mange ledere af virksomhederne i det danske byggeri, er der kun et ærligt svar: Det ved jeg ikke.

”Mange virksomheder aner ikke, hvad de har liggende i deres servicebiler. Indkøb af værktøj bliver registreret på byggesager, forskellige indkøbskonti og værktøj bliver lånt fra lageret uden at det registreres, hvad der er hvor. De har simpelthen mistet overblikket,” siger Steffen Meyer, direktør i NetHire og Garant Udlejning.

Derfor kan det blive nærmest umuligt at finde ud af, hvad virksomheden har mistet, når indbrudstyvene har været på spil. Med en stigning på 35,4% fra 2016 til 2017 er antallet af indbrud i danske varebiler eksploderet og er et problem der rammer flere og flere danske virksomheder.

17 forlængerledninger og 12 bidetænger i en bil
”Når du ikke ved, hvad du har i servicebilen og ikke kan opgøre det, så kan det være svært at forsvare overfor forsikringsselskabet. Du løber desuden risikoen, at du glemmer store dele af værktøjet, når du gør det tabte op,” fortæller Steffen Meyer.

NetHire er et materielstyringssystem til virksomheder i byggeriet. Derfor har de tidligere været med ude at tømme og genopfylde servicebiler hos kundevirksomheder. Her har det været helt tydeligt, at mange servicebiler minder mere om et rodet teenageværelse end et velordnet værksted.

”I en bil fandt vi 2 isolationstestere og 5 bidetænger, imens vi i kollegaernes bil fandt 17 forlængerledninger og 12 bidetænger. Den første bil havde til gengæld ingen forlængerledninger imens den anden ingen isolationstestere havde. Udover, at ingen af bilerne havde det rigtige udstyr, selvom det var tilgængeligt, så havde de også alt, alt for meget liggende, fordi de ikke har taget sig tid til at rydde op. De eneste, det er en fordel for, er indbrudstyven.”

Det fulde overblik
For at sænke tabet er det derfor vigtigt at minimere mængden af værktøj i bilen og fjerne det, som ikke bliver brugt. Det kan være en omvæltning i virksomheder, hvor det ellers ikke er kutyme at flytte værktøjet fra bilen og tilbage på lageret. Derfor kan det også være nødvendigt at ændre i måden man styrer udlån af fællesværktøj fra lageret.

”De ansatte vinder ofte intet ved at levere værktøj tilbage på virksomheden. Så skal de bare hente det igen, næste gang de skal bruge det. Men ved at lægge en lille kost på udlånet fra lageret, eksempelvis i form af slid og indbetaling til fremtidig service, bliver den enkelte byggesag belastet økonomisk. Det betyder, at der pludselig er en konsekvens ved ikke at aflevere værktøjet tilbage,” forklarer Steffen Meyer om den interne udlejning, der er en af grundstammerne i NetHire’s materielstyring og fortsætter:

”På den måde sikrer du, at der kun er det nødvendige værktøj i virksomhedens firmabiler, hvis uheldet skulle være ude. Yderligere har du også en fuld inventarliste, som du kan levere direkte til forsikringsselskabet.”

Få værktøj leveret til arbejdspladsen
En anden måde at undgå, at have for meget værktøj i bilen, er at få leveret og afhentet lejemaskiner og værktøj direkte på stedet, hvor arbejdet udføres, i stedet for at køre frem og tilbage mellem plads og udlejer.

”Når du kan få leveret lejegrej på ned til en time i de større byer, er der reelt ingen grund til at have grejet liggende i bilen, når du ikke bruger det. Samtidig kan det faktisk ikke betale sig selv at hente grejet, når man udregner udgifterne til transport og løn til svendene,” slutter Steffen Meyer.[/fusion_text]